‘Bernardus, al 350 jaar in Made’

20201218 144043 Boek 350 jaar parochiegeschiedenis in MadeDat is de titel van het onlangs verschenen boek van Julien Mariman. In 2021 bestaat de parochie in Made 350 jaar. Samen met het 150 jarig bestaan van de H. Bernarduskerk was dit voor de heemkundekring van Made en Drimmelen de aanleiding om in de geschiedenis van de parochie te duiken.

Binnen afzienbare tijd verlaat de parochie van Made het kerkgebouw en veranderen kerk en pastorie van functie. Het kerkgebouw behoudt een publiek karakter, aldus auteur Julien Mariman. Het exterieur blijft ongewijzigd.

De auteur onderzoekt vooral hoe vele generaties Madenaren vorm gegeven hebben aan hun katholieke geloof. Made behoorde in de middeleeuwen tot de parochie van Geertruidenberg. In 1512 werd de eerste kapel, toegewijd aan de heilige Adrianus, gesticht. In 1559 werd Geertruidenberg, en daarmee ook Made, ingedeeld bij het in dat jaar opgerichte bisdom ‘s-Hertogenbosch.

Bestel het boek ‘Bernardus, al 350 jaar in Made, 1671-2021’ bij Heemkundekring Made en Drimmelen

Lees meer...