ma di wo do vr za zo

Misdienaargroep

Misdienaars zijn jongens en meisjes die meehelpen in de viering. Zij dragen het evangelieboek en het boek met de lezingen binnen en dragen de kaarsen wanneer het evangelie wordt voorgelezen.

Jongens en meisjes vanaf groep 4 kunnen meedoen, maar je moet natuurlijk wel de Eerste H. Communie hebben gedaan.
Je gaat dan een keer of 4 oefenen, dan leer je wat een misdienaar moet doen. Ook vertellen we iets van de kerk. Nadat we denken dat je het allemaal weet, mag je voor de eerste keer mee dienen. Vooral in de eucharistieviering hebben ze een belangrijke taak: Het mee klaarmaken van de altaartafel.

In een woord- en communieviering helpen ze de voorganger om het H. Brood eerbiedig van het tabernakel naar het altaar te brengen. Soms helpen ze bij het ontsteken van wierook. Juist door de taken van de misdienaar krijgt een viering een feestelijker en sfeervoller karakter.

Meer informatie of meedoen

Als je nu denkt: “Ik wil ook misdienaar worden” of “ik wil er eerst meer over weten” neem dan contact met ons op. Spreek een pastoraal werker er maar op aan of stuur een berichtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Veel gestelde vragen

Wat ga je doen als misdienaar?

Tijdens de viering in de kerk help je samen met anderen de priester om alles zo goed en mooi mogelijk te laten verlopen. Benieuwd hoe het er aan toe gaat? Kijk maar eens het filmpje:

Vanaf welke leeftijd kan je misdienaar worden?

Van 8 tot 14 jaar ben je misdienaar. Van 14-18 senior-misdienaar. Jongens en meisjes vanaf + 8 jaar helpen de priester tijdens de H. Mis. Voor de meesten is het wel wennen om vooraan in de kerk te staan terwijl iedereen naar je kijkt. Sommigen vergeten wel eens dat er mensen in de kerk zitten. Dan zal de begeleiding of de koster of priester wel even vragen om daar rekening mee te houden. Maar in bijna alle gevallen gaat het prima: in het begin is het spannend, maar na een paar keer gaat het goed.

Kun je je voorkeur opgeven?
Ja, natuurlijk, mag je dienen op de tijd die jou het best uitkomt. Er is een rooster waarop je staat wanneer je aan de beurt bent. Omdat er meer misdienaars zijn hoef je niet elk weekend aanwezig te zijn. In Made en Wagenberg zijn er misdienaars die om de ‘zoveel weken’ zondags meehelpen.

Wanneer kun je misdienaar worden?
Als je in groep 4 zit of hoger en je eerste communie hebt gedaan.

Wat mag je verwachten?
Gezelligheid met elkaar en tijdens de viering mag je allerlei dingen doen. Ook heb je altijd een goede plaats in druk bezochte vieringen.