Fotoalbum

tegel wijding

Afscheid en Uitvaart

Afscheid nemen van wie je dierbaar is moeilijk en tegelijkertijd heel kostbaar. Als Vijf Heiligen Parochie willen wij u hierbij graag van dienst zijn. Wij geven hier de mogelijkheden die er momenteel binnen onze parochie zijn, vanuit het geloof dat het leven en de liefde sterker zijn dan de dood en dat God ons door de dood heen nabij blijft.

Wij dragen zorg voor een persoonlijke uitvaart, maar wel zo dat in een afscheidsviering de kerkelijke liturgie en rituelen, zeker voor een deel, terug te vinden zijn. We zijn ons er ook van bewust dat geloof niet meer een zo vanzelfsprekende zaak is en ook daar kan dan binnen een afscheidsviering binnen onze parochie rekening mee gehouden worden.

De uitvaartondernemer of familie neemt contact op met een van de pastores van de parochie via telefoonnummer: 06-10490088

Locatie afscheidsviering en organisatie

De Vijf Heiligen Parochie heeft momenteel twee eigen uitvaartlocaties:

• H. Gummaruskerk in Wagenberg
  • H. Antonius Abtkerk in Terheijden

Het is ook mogelijk dat een van de leden van het pastoraal team voorgaat in een uitvaartviering op een andere locatie. In plaats van de leden van het pastoraal team van de parochie is het ook mogelijk dat een familielid of bekende, als pastoraal bevoegde, voorgaat in de viering.

Bij de H. Antonius Abtkerk is er na afloop van de uitvaart gelegenheid voor samenzijn en condoleren in zaal ‘de Abt’. Hier kunnen lokale ondernemers voor de catering worden gevraagd. In deze ruimte is ook een niet-kerkelijke uitvaart mogelijk.

Samenstellen van de afscheidsviering

• De Vijf Heiligen Parochie heeft een uitvaartliturgieboekje. Het is altijd mogelijk dat de familie in samenwerking met de voorganger een eigen uitvaartliturgie samenstelt.
  • Muzikale wensen worden ook in overleg met de voorganger afgesproken.
  • Voor de muziek in de uitvaartviering kan een beroep gedaan worden op onze parochiële koren en parochiële organisten.
  • Het gebruik van twee muziekstukken van cd’s is toegestaan. Bij het gebruiken van meer cd’s kunt u geen beroep meer doen op onze parochiële koren.
  • U kunt uiteraard ook een beroep doen op musici of zangers waar u een voorkeur voor heeft.
  • Voor parochianen die opgenomen zijn in verzorgings- of verpleeghuizen kan ook een beroep gedaan worden op de parochie om de uitvaart te verzorgen.

Avondwake

Op de vooravond van de uitvaart kan in overleg een avondwake plaats vinden.

Begraafplaats/crematorium

De voorganger in de uitvaartviering gaat mee naar de begraafplaats of het crematorium, als dit de wens is van de familie. Ook kunt u een beroep doen op ons pastoraal team bij een crematie of begrafenis zonder een afscheidsviering in de kerk. Ook bij het bijzetten van een urn of uitstrooien van de as kunt u een beroep doen op het pastoraal team.

Gedachteniskruisje

Voor iedere overledene wordt een gedachteniskruisje gemaakt. Dit kruisje wordt in de avondwake of tijdens de uitvaartviering op de gedachtenisplek in de kerk geplaatst ter nagedachtenis aan de overledene.

Intenties

Ter nagedachtenis aan de overledene is er een gebeds- of misintentie rondom Allerzielen (2 november). De nabestaanden worden hier speciaal voor uitgenodigd. Daarnaast zijn er na de uitvaart nog intenties in zes vieringen waar voor de overledenen gebeden wordt. Deze intenties worden in overleg met de nabestaanden ingeroosterd.

Verdere gebeds- of misintenties

U kunt te allen tijden een intentie voor overleden familieleden komen afspreken in een viering op onze kerkplekken op onze parochiekantoren of het parochiesecretariaat, bijvoorbeeld bij een jaar na overlijden (jaargetijde).

Op onze pagina tarieven leest u meer over de kosten.

Onze kerkhoven

Onze Vijf Heiligen Parochie beschikt over 3 eigen parochiële begraafplaatsen:

• Bij de H. Antonius Abtkerk in Terheijden
  • Bij de H. Gummaruskerk in Wagenberg
  • Naast de voormalige H. Willibrorduskerk op Hooge Zwaluwe

Aan elk kerkhof is een groep vrijwilligers verbonden die zorgt voor het onderhoud. Voor groot onderhoud schakelen we professionele bedrijven in hetgeen ook gebeurt voor het delven van graven. De nabestaanden zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van de grafmonumenten en urnengraven.

Er is op onze parochiële begraafplaatsen mogelijkheid om begraven te worden, ook voor mensen van buiten de Vijf Heiligen Parochie. Daarnaast kunnen er urnen worden bijgezet in graven of urnengraven en is er mogelijkheid tot het uitstrooien van de as van een overledene.

Nazorg

Heeft u behoefte aan nazorg rondom rouwverwerking na de uitvaartviering? De leden van ons pastoraal team staan voor u klaar.

Verdere informatie