Geboorte en doopsel

tegel doop glasinlood‘Ik doop je in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest’

Ouders kunnen de wens uitspreken dat hun jonge pasgeboren kind gedoopt wordt. Het doopsel is nauw verweven met Jezus Christus, waarvan wij als kerkgemeenschap de volgelingen zijn. Het kind wordt gezegend door de pastor met het teken van het water en daarbij de woorden: ‘Ik doop je in de naam van de Vader, de Zoon en de H. Geest’. Daardoor wordt het kind op een speciale manier aangeraakt door God. Daarom noemen we het doopsel een sacrament, het is het eerste van de zeven sacramenten in de katholieke kerk. Door de doop behoor je tot de gemeenschap van volgelingen van Jezus.

Aanmelden voor een doop

Aanmelden voor een doop kan door het digitale Inschrijfformulier 'Doopsel’ in te vullen. Heb je vragen? Neem dan contact op met de parochie.

Doopgesprek

Als voorbereiding op de doop is er een doopgesprek. Met de ouders bespreken we verschillende thema’s. Achtereenvolgens zijn dat de naamgeving, de eigen geloofsbeleving van de ouders, de betekenis van het doopsel, de geloofsopvoeding, de eigenlijk doopviering met de doopsymbolen.

Individueel of gemeenschappelijk dopen

Individueel of gemeenschappelijk dopen is mogelijk in de zondagsviering of in overleg op een ander geschikt moment op de zondag.

Doopboekje

Zodra een dopeling is aangemeld, ontvangt de aanvrager een standaard doopboekje van de parochie, maar een eigen doopboekje samenstellen kan ook. Om je hierbij behulpzaam te zijn vind je hier twee linken om het eigen doopboekje samen te stellen:

Heb je een eigen doopboekje samengesteld dan is het raadzaam met de dooppastor in overleg te gaan voordat je het boekje gaat printen. Wij gaan er altijd van uit dat je zelf zorg draagt voor het printen van het eigen doopboekje.

Doopkaars van onze parochie of eigen doopkaars?

Via de kerk kan een doopkaars worden verkregen. Wanneer je zelf een speciale kaars wilt aanschaffen, is dat uiteraard mogelijk. Dit dan wel op eigen kosten.

Dopen op latere leeftijd

Het is ook mogelijk dat oudere kinderen en volwassenen het doopsel ontvangen. De eerste stap hiervoor is contact opnemen met de parochie.

Kosten

Dopen is - evenals communie en vormsel – kosteloos wanneer u de minimum parochiebijdrage betaalt. Wanneer u wel parochiebijdrage betaalt, maar minder dan het gestelde minimum, moet u wel het verschil bij betalen. U ontvangt hier voor een factuur. Op onze pagina tarieven leest u meer over de kosten.

Verdere informatie